Kilian Rüthemann






THE ARTIST’S CREATION PROCESS AS A CRUCIAL MOMENT 
OF COMING TOO SOON OR TOO LATE.

For his site-specific intervention at the Pombaline space of Rua da Madalena the artist Kilian Ruethemann combines plain construction material with common household objects to challenge our perception:
a pair of trousers hangs upside down from a flight of stairs; another one winds itself around a column; broken neon-lights create a line on the wall, turning their inside out; glass attempts to seal silicone; fur dipped into a black mass is thrown through the space with a strong gesture; a white door suspended from the arched vault turns into an abstract image.
Objects in surreal motion frozen at the breaking point of their imaginary materiality. Ruethemann’s work draws a fragile line where the tension arises between the sculptural and the flat. The appearance of an inexhaustible variety of shapes, generated through a slight shift of the object’s material condition, is the core of his intervention.
What remains is the exposition of the ex-position: the ever differing track of the existential throw of the dice.

 
O PROCESSO DE CRIAÇÃO DO ARTISTA COMO UM MOMENTO 
QUE CHEGA DEMASIADO CEDO OU DEMASIADO TARDE

Para esta intervenção especifica num espaço pombalino da rua da Madalena, o artista Kilian Ruethemann combina puro material de construção com objectos domésticos , desafiando a nossa imaginação: um par de calças pendurado nas escadas, outro á roda de uma coluna; luzes de néon partidas desenham uma linha na parede, mostrando, assim, o interior; vidro colado com silicone; pele mergulhada numa massa preta é lançada no espaço com um gesto forte; uma porta branca sob um arco torna-se num objecto abstracto. Objectos em movimentos surreais congelam no ponto de viragem da suas matérias imaginárias. O trabalho de Ruethemann desenha uma linha frágil entre as esculturas e a linha plana. O foco da intervenção é a aparência de uma variedade inesgotável de formas, desenvolvidas através de uma leve mudança da matéria do próprio objecto. 
O que perdura é a exposição de uma “ex-posição”: um lançamento de dados que é sempre ocasional.